Vydařené AAT

Na programu sedmého soutěžního dne bylo dvouhodinové AAT/S. Jednoduše řečeno , v daném čase odletět co nejvíce km. Minulé áátéčko jsem totálně pokakal a tak na brífink čumím se smíšenými pocity. To zas bude kolo štěstí co se týče stoupání. Tak pojďme na to.

Přemýšlím jestli vůbec lít plnou vodu , ale tuhle myšlenku rychle zapuzuji , protože upustit se dá vždycky. Nahoře už ji nenaliju. Tak tedy tankuju plnou a připojuju se na server. Přijíždí vlečná , chviličku to drncá a už jsme nahoře. Vypínám se dříve než mi vlekař dá znamení , protože místo toho aby letěl pod hezky vypadající mrak , tak těsně před ním začíná točit pravou zpět k letišti. No šlak tě tref. Mířím k mraku kde vidím MSE a JAV. Řadím se pod MSE a koukám , že JAV mizí pryč. No jeden kruh v ničem a vím proč letí jinam. Otázkou ovšem je kam. Né že by mraky nebyly , ale všechny jsou dost daleko. Takže točím zpět k letišti. Kdyby náhodou. 

Rozhlížím se kolem a v dosahu není nic použitelného. Jen staré mraky v rozpadu. Tak se stahuju nad letiště a najednou mé bystré oko zmerčilo nepatrnou mlhovinku , která začíná houstnout. Tak šup pod ní. No nejsem jediný kdo ji viděl a tak kromě JAV je tady už pár borců , kteří patrně točili už čistou , protože jsou podstatně výš než já.

Točíme společně průměrné stoupání 1,8m/s a zvedám se do 1950m. Strop. No letíme spolu s JAV zpět do prostoru startu a já přemýšlím do čeho vůbec poletím. Není v čem vyzkoušet jiné kumulky. Zkrátka v sektoru čisto. Dívám se ve směru na trať a koukám co tam je a jak dlouho , protože dneska to asi bude rychlý vývoj a rychlý rozpad. Loterie. otevírá se páska a JAV mizí na trať. Ještě chvíli přemýšlím kam jít nebo kde vyčkávat , ale jak už jsem řekl , není v čem v sektoru točit a tak tedy rozjíždím mašinu a jdu do pásky směrem k Dlouhým Stráním. Po pásce letím pod mrak , který mi "překáží" v cestě a vidím pod ním už JAV. Prolítávám pod Honzou , ale nezdá se mi že bych měl točit. Je to slabé. A tak pokračuju jen s mírným přitažením. I Honza usoudil , že nemá cenu se zdržovat a jde dál taky. Ale on letí směrem k Pradědu. Já pokračuju k Červenohorskému sedlu. U Dlouhých Strání jsou nějaké mraky na svahu , ale počítám s tím , že než tam doletím tak se rozsypou. Možná mi bude přát štěstí a něco se utrhne. V tom horším případě nahodím vrtuli a vrátím se. 

Na svazích je pouze půlmetr , a já pomalu letím kolem větrných elektráren a dál do sedla. XC píše , že přeletím a tak už čumím do dálky , kde "něco" je. Kolem města Jeseník je pár kumulů , tak snad vydrží. Sedlo prolítávám ve výšce stromů a kdyby byly hospody otevřené , mohl by mi číšník hodit lahváče. Mraky kolem Jeseníka začínají řídnout a já se snažím kopírovat návětrné strany čehokoli. V dálce za Bělou pod Pradědem vidím chmurku , která vypadá jako čerstvá a tak mířím k ní a doufám , že se pod ní dostanu. Pořád je ve hře ještě varianta vrátit se se zapnutým ventilátorem. Kousek za Bělou začíná vário blbnout a já uvažuju , jestli je to jen lehké dýchnutí od svahu nebo jsem trefil čistou. O sto metrů dál už je vário na hodnotě dva a tak začínám točit. Zpočátku točím 1,5-1,6 , ale stoupání sílí a já definitivně schovávám návod na použití motoru. V průměru točím dva metry , místy i 2,3m/s , ale vždycky mi někde uteče nicméně dotáčím základnu a spokojen upaluju dál. Nasměruju dégéčko někam k Prudniku. Tam končí zóna a tam někde by chtělo otočit první. Před Zlatými Horami dotáčím zhruba 200m. Nechci druhé rameno proti větru začínat nízko. Ještě jedno lehké přitočení a kousek za hranicemi před Prudnikem otáčím první zónu. Mám 1800m a to se mi líbí. 

Letím prakticky po hranicích a poskakuju od rozpadu k rozpadu a jen lehce tahám. Ve 1300m začínám točit pod mrakem nevalné kvality a stoupání 1,5 mi bohužel musí stačit. Pokud nechci jít až na zem a to teda nechci. Zvedám se do 1700m a jdu dál. Někde u Bernartic zkouším znova přitočit pod pěkným kumulem , ale něco málo přes metr mně akorát naštvalo. Naštěstí naskočil o pár kiláků dál nový mrak a tak frčím pod něj. No jsem rád , že jsem z něho dostal 1,5 občas lehce přes. Přesto zůstávám a dotáčím 1800m a to už musí stačit na otočení druhého sektoru a nebudu na zemi. 

Druhý sektor natahuju až za Zloty Stok a pak se tlačím zpět na svahy u Javorníka. Jsou na nich hned zkraje krásné dva kumulky a já nevím pro který se rozhodnout. Nakonec beru ten východní. Je líp posazený na svahu. Jenže moje levé ruky nedokáží pořádně ustředit a tak se posunuju vedle kde po chvilce tápání točím hezkých 1,9m/s. Vytáčím přes 1900m a natáčím éro do požadovaného kurzu. Třetí sektor chci líznout západní stranou a tak se snažím tomu přizpůsobit směr letu. Opět se snažím hopsat kde se dá , ale moc toho není. Pár desítek metrů jsem ale posbíral a s větrem v zádech se letí dobře. Protahuju let přes "Králičárnu" a v jednom místě mám dojem , že se něco začíná trhat , ale byl to pouze svah a tak jsem udělal jen zbytečnou zatáčku. 

Opouštím Králický sněžník a mířím na vršky mezi Hanušovicemi a Králíky. Zase ti králíci. Ideálně posazený mrak mi dává stoupání zpočátku jen 1,4 ale výše už 1,9m/s. Bohužel ke konci stoupání slábne přesto ještě chvíli zůstávám a odcházím ve dvoutisících. Namířím si to přímo na Šumperk a opět se snažím hopsat pod vším co je. Prohoupal jsem teda všechny dva mraky a u Šumperka razantně měním kurz na jihozápad , kde vypadají mraky slibněji. 

Jenže jak už to bývá tak pár minut po změně kurzu se v původním směru objevuje nová mlhovinka značící vznik kumulu a tudíž i čerstvého stoupání. Takže zase na jih. Mé očekávání stoupání nenaplnilo , ale i tak dobírám přes 1900m a XC hlásí dokluz na MC 0,5. 

Je teda třeba ještě otočit třetí sektor a pak domů. Natahuju let dle rady xcéčka až k Náměšti na Hané a otáčím domů. Chce to ale ještě pár desítek metrů přitočit. Nepoletím na nízké MC. Hned po otočení mířím pod první mrak a mám asi štěstí , nalítávám 1,7m/s a dotáčím potřebnou výšku na vyšší MC. Časově to je taky v pohodě. Budu v cíli zhruba dvě minuty po dvou hodinách. Paráda. 

Po cestě houpnu ještě pár kumulů a můžu zvyšovat rychlost. Do cíle přilétám o 2m24s později a uletěl jsem skoro 240km. Později se dozvídám , že jsem se utrhl z řetězu. V tomto dni vítězím. Celkově se posunuju o příčku výš na krásné páté místo. Čeká nás ještě jeden soutěžní den a pokud se udržím na tom pátém celkovém , budu spokojen vzhledem k mým výkonům. Gratulace všem finišerům a příště zase ahoj!